بخش سلامت نوشت ، همانطور که می دانید ، همه ما 4 خلط (دم ، صفرا ، بلغم و نوشابه) در بدن خود داریم. ما می گوییم که هر یک از این مخلوط ها که مقدار آنها بیشتر از حد معمول است بر آن خلط غلبه کرده است. غلبه ناخالصی ها مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می کند که این مشکلات می تواند در اندام های مختلف به روش های مختلف خود را نشان دهد. حال می خواهیم بدانیم غلبه خلط چیست و چه مشکلاتی در هر یک از اندام های ما ایجاد می کند؟

بلغم یکی از چهار بلغم (چهار مخلوط) در پزشکی ریه است. به گفته پزشکان سنتی ، این خلط دارای طبیعت سرد و مرطوب است و استفاده زیاد از غذاهای سرد باعث افزایش این خلط در بدن می شود.

آیا می دانید غلبه خلط چیست که همه پزشکان طب سنتی در مورد آن صحبت می کنند و آن را ممنوع می دانند؟ شیوع بلغم یک مشکل مزاج است که متأسفانه در اکثر افراد جامعه وجود دارد. اگر با وجود بدن نازک شکم بزرگی دارید ، بدانید که این شکم به دلیل غالب بودن بلغم است.
 

میزان خلط در یک فرد سالم یک درصد است و چون سبک تر از نوشابه و دم است ، مخاط معمولاً در اولین نمونه خون یک فرد بلغمی خون شفاف و ناچیز نشان می دهد. و از آب و سرد و مرطوب ساخته شده است. به دلیل سردی این مزاج ، افراد دارای بلغم دارای رنگ پوست روشن ، پوست بور یا شاید سفید و موهای بلوند یا سفید هستند.

به طور کلی پوست و مو بهترین و ساده ترین راه برای شناخت مزاج افراد است و موهای تیره و خشن یک علامت شخصی با مزاج گرم و موهای روشن و نازک (برهنه) یک علامت شخصی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم ، سودا و خلط سرد است. افراد مبتلا به بلغم علاوه بر پوست روشن و شفاف ، از چاقی شکمی و مقداری چاقی از ناحیه کناری رنج می برند ، اما با اصلاح بلغم و توسل به استفاده از مواد گرم و خشک مانند خرما ، زیره ، پیک و ... می تواند با استفاده از ملین ها و تخلیه روده ها و معده از چاقی جلوگیری کرده و چاقی را کاهش دهد.


افراد مبتلا به بلغم اغلب از نفخ و سردی قلب رنج می برند که با ترک سرماخوردگی و استفاده از غذاهای گرم می تواند به سلامت معده و به طور کلی بدن کمک کند ، زیرا طبق طب یونانی ، طب اسلامی نیز تا حدی از دارو گرفته شده است. یونان است و بیش از 4000 سال قدمت دارد. منبع همه بیماریها در معده پنهان است و با سلامت معده ، همه بیماریها از بدن دفع می شوند. (طب اسلامی خون + معده را منبع سلامتی و بیماری می داند) از آن به عنوان یکی از بیماری های معده تعبیر می شود ، بنابراین پزشک متخصص باید قبل از دستور حجامت به عنوان درمان خون ، به تجویز ملین ها و تخلیه معده بیمار توجه کند ، که در منابع پزشکی ، روشهای استفراغ و تصفیه پیشنهاد شده است. 

 

منبع: روزگار